Helsingin minimatka ja yöpyminen Scandic Park hotellissa

Heipparallaa! Eilisillalle lupailtu postaus venähti kuitenkin tämän päivän puolelle, sillä kameran muistikortti ei suostunut hetkellisesti yhteistöhön. Hiukan jo sydämentykytyksiä aiheutti, sillä kortti on melko uusi, mutta kuvia ei onneksi olisi ollut siirtämättä kuin nämä reissukuvat. Tänään kortin ja koneen yhteistyö toimi kuitenkin taas kuin unelma.

Mutta palaillaas siis siihen viime viikonloppuun. Meidät oli kutsuttu opiskeluaikaisen ystäväni synttärikaffeille sunnuntaiksi ja koska näemme nykyään kovin harvoin ja kerrankin oli tilaisuus lähteä, niin käytimme tilaisuuden hyväksi ja varasimme itsellemme samalla hotelliyön Helsingissä. Yövymme aika harvoin hotelleissa, joten jo pelkästään yöpyminen hotellin kahisevissa lakanoissa ja runsas aamiainen ovat pienen reissun arvoinen juttu meille. Alkuajatuksena oli sitten maanantaivapaana leikkiä hiukan turistia ja käydä kiertelemässä kaupungilla, mutta päivälle sattunut räntäsade ja se fakta, että myös Helsingissä jokainen museo ja nähtävyys vaikutti olevan kiinni maanantaisin, lopulta muutti hiukan tuota suunnitelmaa.

Suuntasimme Onnibussin edullisella kuljetuksella kohti pääkaupunkia jo heti sunnuntaiaamusta. Tämä oli toinen kerta kun kyseistä linja-autopalvelua käytin ja voin kyllä suositella lämpimästi. Edullista, helppoa ja mukavaa matkantekoa. Ei tarvitse ajaa itse ruuhkissa ja etsiä parkkipaikkoja.

Perille päästyämme kipaisimme tavarat hotellille, tutkailimme hotellihuoneen ja otimme lepoasennon kymmeneksi minuutiksi. Olimme valinneet hotelliksi Scandic Parkin sijainnin ja Amoma.com:sta löytyneen mukavan tarjouksen perusteella. Hotellille oli helppo löytää, eikä kävelymatka Kampista Mannerheimintietä ollut liian pitkä. Vastaanotto oli ystävällinen ja vaikka saavuimme hotellille jo hieman ennen kahta oli huone jo valmiina. Huone, kuten koko hotellikin oli kivasti sisustettu ja erittäin siisti. Pieni miinus oli huoneessa sinne saapuessamme leijaillut melko voimakas tuoksu. En tiedä johtuiko tuoksu kenties edellisen asukkaan käyttämästä hajuvedestä vai jostakin siivouksessa käytetystä pesuaineesta, mutta kahdelle melko hajusteherkälle henkilölle se oli hieman epämiellyttävää. Ehdotonta plussaa taas oli kahden hengen vuode, sillä tuntuu, että kotimaisissa hotelleissa nykyään on lähes poikkeuksetta vain kaksi kappaletta yhden hengen vuoteita.

Pikaisen huonekatsauksen jälkeen suuntasimme junalla kohti Tikkurilaa. Hiukan nikottelua aiheutti yksittäisen seutulipun nykyhinta. Parinkymmenen kilometrin junamatkasta sai kustantaa 5,50 €, kun bussilla pääsi Raumalta Helsinkiin vitosella. Ystävät tuli nähtyä ja keskusteltua taas vuoden verran kuulumisia. Olipas kivaa! Onneksi me emme muutu miksikään, mutta ajan kulun huomaa aina ystävien lapsista, sillä ne tuntuvat kasvavan aivan hurjaa vauhtia.

Paluumatkalla hotellille kävimme syömässä pikaiset hampparit. Suunniteltu ravintolaillallinen vaihtui siinä matkaväsymyksessä mieluummin saunaan sekä villasukkiin ja collarihousuihin hotellihuoneella. Ei huono vaihtoehto kyllä ollenkaan.

Nappasimme pyyhkeet ja uikkarit mukaan ja suuntasimme hotellin ylimpään kerrokseen saunaosastolle. (Tässä välissä pitää muuten mainita hisseistä. En tiedä mitkä superhissit hotellilla oli, mutta tuntui kuin kerrosten väli olisi taitettu yhdessä hujauksessa.) Vaikka näistä kuvista sitä ei huomaa, oli saunaosastolla hiukan ruuhkaa, emmekä heti mahtuneet saunomaan ollenkaan. Sauna oli kyllä melko iso, mutta lauteille mahtui vain neljä saunojaa kerrallaan. Suihkutilaan oli suora näkyvyys saunan lauteilta, joten siinä piti pestä sitten itsensä muiden katseiden alla. Aavistuksen epämiellyttävää jopa meidän suomalaisten mielestä ja muutamat turistit siinä kääntyivätkin kannoillaan nähtyään peseytymistilat.

Mielestäni tuo koko sauna- ja pukuhuoneosasto oli suunniteltu hiukan huonosti. En halunnut jättää huoneen avainta ja laukkuani pukuhuoneen lukottomaan kaappiina. Käytävällä oli pienet lukolliset säilytyslokerot, johon ei mahtunut edes käsilaukkuani kunnolla. Lokerot myös toimivat kolikoilla, joita meillä ei tietenkään ollut mukana. Ei auttanut kuin vetää vaatteet uikkareiden päälle uudelleen ja kipaista hakemassa euron kolikko huoneesta.

Uima-allas oli kyllä iso plussa ja vaikka se olikin luonnollisesti uimahalliallasta pienempi, mahtui siellä mukavasti kauhomaan ja kokeilemaan vesijuoksua.

Saunan ja uinnin jälkeen uni tuli kyllä helposti. Hetken aikaa yritimme katsoa elokuvaa, mutta uni voitti. Olen normaalisti aika huonouninen, enkä mene kovinkaan aikaisin sänkyyn, mutta tällä kertaa nukuimme kuin pienet porsaat tyytyväisinä aamuun saakka.

Hotelliyöpymisissä parasta - sen lisäksi, ettei tarvitse itse siivota - on tietenkin aamupala. Jos suinkin aikaa on, aamupalalla istutaan pitkään ja hartaasti. Ja niin tälläkin kertaa. Aamupala oli mukavan runsas ja vaihtoehtoja oli reilusti, vaikkakin vähän tavanomaisia. Arkena sitä syö aina samat voileivät tai puurot tai rahkat, mutta tällaisina aamuina voi maistella sitten hiukan muutakin.

Aamiaiset jälkeen päätimme kellahtaa vielä hetkeksi sänkyy vatsojemme viereen ja kappas, kun unihan siinä taas yllätti. Taisin nukkua pois saman tien parin viikon univelat, niin makeasti koisasin vielä parisen tuntia. Huoneiden luovutuksen jälkeen suuntasimme loskaiseen kaupunkiin. Kävimme moikkaamassa muutamia vanhoja tuttuja ja kiertelimme kaupoissa katselemassa, mutta mitään kuitenkaan ostamatta. Aavistuksen harmitti, että niin Talvipuutarha kuin Luonnontieteellinen museokin olivat suljettuna, sillä jommassa kummassa olisi ollut kyllä kiva käydä.

Kaiken kaikkiaan oikein onnistunut ja mukavan erilainen viikonloppu. Reissun parasta antia olivat tietenkin ystävät, mutta hyvänä kakkosena tulivat loistavat unet ja reilu aamiainen hotellilla.

2 kommenttia

1. Onpas hieno hotelli. Varmasti tekee hyvää tuollainen irtiotto :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teki kyllä hyvää viettää hiukan erilainen viikonloppu. Nyt on meneillään täysin kotoiluviikonloppu ja tämäkin on kyllä kivaa.